.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نمايشگاه بين المللي يا سوله 1000 متري ؟!
نمايشگاه بين المللي يا سوله 1000 متري ؟!

برگزاري و تشكيل نمايشگاه يكي از نمادهاي بارز و روشن، شكوفايي و رونق اقتصادي و تجارت و بازرگاني است. نمايشگاه در واقع خروجي اقتصاد است. از رهگذر نمايشگاه و شركت فعالان عرصه اقتصاد و تجارت و بازرگاني، رقابت ايجاد مي شود و رقابت باعث پيشرفت، توسعه و بالندگي جامعه مي شود. اما ويژگي هاي مناسب و مثبت نمايشگاه چيست؟ چه مؤلفه هايي در برپايي و ايجاد نمايشگاه ها لازم است كه مورد توجه برنامه ريزان و مسؤولان قرار گيرد؟

در درجه اول ساختمان نمايشگاه و فضاي اختصاص داده شده به آن بايستي بسيار جذاب باشد چرا كه اين فضا نوعي رقابت را شكل مي دهد. فضاي مورد استفاده بايستي در دسترس اغلب شهروندان تعريف شده در حوزه استاني، شهرستاني يا منطقه اي و ملي باشد.
آنچه كه در قائم شهر بعنوان نمايشگاه بين المللي ياد مي شود در واقع سوله 1000 متري است كه فاقد امكانات و تجهيزات اوليه و پيشرفته است. نماي داخلي و خارجي نمايشگاه بايد جذاب و ديدني باشد تا رقابت واقعي شكل بگيرد. فضاي هر غرفه در داخل نمايشگاه بايد به اندازه اي بزرگ و وسيع باشد كه امكان ارائه و نمايش مطلوب تر كالاها يا خدمات به مشتريان و متقاضيان فراهم گردد. چطور مي توان در يك فضاي تنگ و باريك و محدود، كالاها و خدمات را در معرض نمايش گذاشت؟
مجموعه مديريتي و تيم حرفه اي لازم است كه نمايشگاه را بگرداند و مديريت كند. بعضاً به دليل ورود افراد ناآشنا، غير كارشناس و كار نابلد به اين عرصه بسياري از تعهدات اوليه در طول زمان اجرا نمي شود و به همين خاطر نمايشگاه دچار تعطيلي، نيمه فعال شدن يا تغيير در ارائه خدمات مي شود. مهم ترين بخش يك نمايشگاه وجود افرادي تحت عنوان، راهنمايان مراجعين مي باشد كه بتوانند بازديدكنندگان را به آساني و بطور كامل راهنمايي كنند. وجود اين قبيل افراد تحت عنوان «راهنما» به جذابيت نمايشگاه كمك مي كند و باعث مي شود تا بازديدكنندگان و مراجعين از وقت خويش حداكثر استفاده را بنمايند و سردرگم و بلاتكليف نباشند. در دسترس بودن نمايشگاه به امكانات و خدماتي چون؛ سرويس بهداشتي، استراحتگاه، رستوران، كافي شاپ و تاكسي سرويس يكي از ديگر ويژگي هاي مثبت و خوب يك نمايشگاه پيشرفته و استاندارد است. ساختمان بخش مديريت نمايشگاه بايد مجزا و تعريف شده از غرفه هاي نمايشگاهي باشد تا در صورت بروز مشكل يا ناهنجاري و تخلف، دور از چشم غرفه داران موضوع مورد بررسي و رسيدگي قرار گيرد.
بنظر مي رسد عده اي صرفاً بخاطر رفع تكليف و اسم در كردن بدنبال ايجاد و برپايي نمايشگاهها مي روند غافل از اينكه راه اندازي نمايشگاه مديريت و دانش لازم را مي طلبد. با توجه به مجاورت استان مازندران با كشورهاي آسياي ميانه و لزوم مبادلات بازرگاني در بخش تجارت خارجي به دليل جذاب نبودن فضاي نمايشگاه كنوني در قائم شهر، رغبت براي سرمايه گذاري شركت هاي خارجي و بين المللي وجود ندارد. كشورهاي توسعه يافته ساختمان و فضاي نمايشگاه جهاني دارند. اما نمايشگاه بين المللي با مشاركت كشورهاي ديگر ايجاد مي شود. راه اندازي مركز نمايشگاه بين المللي مازندران (قائم شهر) با كدام معيار علمي و تجارتي مطابقت دارد؟ چه شاخص هايي وجود داشت كه اين مركز بين المللي شد؟ در طول سال هاي گذشته از ابتداي شكل گيري نمايشگاه تاكنون چه شركت هاي خارجي در اين مركز نمايشگاهي (قائم شهر) شركت كرده اند؟ سوابق فعاليت هاي اين نمايشگاه لااقل براي مردم توضيح داده شود. راندمان و بازده سرمايه گذاري در اين نمايشگاه آيا دائمي است يا مقطعي؟ آيا مديران اين مركز نمايشگاهي آموزش لازم را ديده اند؟
متولي برپايي يا نگهداري نمايشگاه استان متوجه چه نهاد و مرجعي است؟ وزارت بازرگاني، كارگروه توسعه صادرات غير نفتي و تجارت خارجي يا اتاق بازرگاني و صنايع و معادن؟ متاسفانه در اين زمينه مسؤولين اتاق بازرگاني استان سكوت اختيار كرده اند و اظهارنظر نمي كنند. با اين حال بايد در واگذاري نمايشگاه به اشخاص (حقيقي و حقوقي) صلاحيت سرمايه گذاران به لحاظ توانمندي علمي، اقتصادي و مديريتي مورد بررسي و دقت قرار گيرد. در برپايي نمايشگاه بين المللي در استان مازندران بايستي بخص خصوصي و نماينده آن (اتاق بازرگاني) مشاركت داشته باشد و دولت در انجام اين قبيل امور مداخله نكند و بهتر است كه نقش تولي گري و نظارت قانوني را تقويت و از تصدي گري و دخالت در امور جزئي و اجرائي پرهيز كند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 18 شهريور 1386
روزنامه بشیر از جانب وفائیان ساپورت می شود تا این مطالب را درج کند شما چطور؟
دین و دنیای خود را به دنیای دیگران نفروشید که بی شک از زیانکاران خواهید بود
abbas 19 شهريور 1386
نطر این خواننده جالب بود ، بعنوان یک مجری که امسال 8 نمایشگاه در این مکان برگزر خواهم کرد ، این مکان را مناسبترین مکان برگزاری می دانم !
لطفا شلوغش نکنید ، بیایید وسط میدان ، ما نمی تونیم لنگش کنیم ، گه می تونید بیاید وسط
نا شناس 19 شهريور 1386
جالب است وفائيان خود از بانيان و پيگيري كنندگان نمايشگاه بين المللي در قائمشهر بود. آدم كم اطلاع آقاي ملك تقريباً تمام جلسات خود را با اتكاء به وفائيان و امثال او برگزار مي كرد. بشير مال آقاي بهاري نماينده سابق ساري است و هيچ ساپورت مالي از وفائيان دريافت نمي كند كه هيچ بلكه يك چاپخانه مجهز و يزرگ هم با استفاده از وام يكي از بانكها ايجاد كرده و خود داراي منابع مالي عظيمي است. مگر آقاي بهاري چي كمتر از وفائيان دارد؟ لا اقل با انصاف و اطلاع بنويسيد.
سعيد اماني 23 شهريور 1386
با سلام
حرف حقيقت تلخ است ! يا ميان كورها يك چشم پادشاه!
به نظر من استان مازندران از عدم واحد نمايشگاهي در خور شان و منزلت فعالين حوزه اقتصادي اين منطقه بسيار كمبود دارد و لازم است مسؤلين سريعتر به فكر احداث واحدهاي جديد مكايزه و نيز رفع كمبود هاي موجود باشند .
نا شناس 26 شهريور 1386
با سلام
امید است مشکلات حل گردد و از جایگاه فعلی که بسیار در دسترس و قابل بهره برداری عامه است به نحوه ممکن تکمیل گردد 0

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.043 seconds.